mandag 17. juni 2013

180 butikker med ekstra fokus på viktigheten av bakovervendt sikring av barn i bil

Trygg Trafikk og IF Skadeforsikring har hele 180 forhandlere av barneutstyr med på laget når de nå i juni kjører sin "Tryggest bakovervendt"-kampanje. Men hva gjør egentlig butikkene for å sette fokus på viktigheten av bakovervendt sikring av barn i bil? Vi har stilt et par spørsmål til to av landets største forhandlere av barneutstyr; nemlig Barnas Hus og Babyshop.

Bildet er av bilstolavdelingen til Barnas Hus ved nyåpningen av butikken på Strømmen.  Foto: Barnas Hus

Line Andersen Skillingsås er markedsansvarlig hos Barnas Hus-kjeden og hun svarer velvillig på spørsmål når Sikring av barn i bil kontakter henne på e-post.

Hva gjør butikkene til Barnas Hus-kjeden for å sette ekstra fokus på viktigheten av å plassere barna bakovervendt i bil nå i juni måned?

Bakovervendt sikring av barn i bil er virkelig en hjertesak for oss. I så og si samtlige kundeaviser i år har vi poengtert at vi anbefaler bakovervendt sikring av barn opptil de er minimum 4 år.

Vi har stor fokus på dette hele året, men i juni har vi hvert år litt ekstra fokus på sikring av barn i bil. Vi ga i forrige uke ut en kundeavis der "Bilstoldager" var tema. I tillegge til at vi har kampanjer på noen av de mest populære bilsetene, har vi i avisen masse tekst om sikring av barn i bil. Vi forklarer hvorfor bakovervendt er best, ramser opp lover og regler, og gir generelle råd og tips. Vi sier også noe om hva de vanligste feilene folk gjør når de sikrer barn i bil. Teksten vi har brukt er sendt til Trygg Trafikk for korrektur, så de har godkjent alt som er skrevet. 



Påvirker denne kampanjen arbeidet deres selgere gjør med å gi informasjon til kunder og ved salg av barneseter resten av året? 



Vi har, på eget initiativ, trykket opp brosjyren fra Trygg Trafikk som heter "Sikkerhet i bil". Denne er distribuert ut til alle våre butikker. Hver ansatt har også måtte gå gjennom en opplæring på hva denne brosjyren inneholder. Vi har også tatt til oss at det ofte kan være vanskelig for minioritetsgrupper å få med seg alt som blir skrevet om bilsikkerhet, så brosjyren er også trykket opp på Engelsk og Urdu.

Som dere skjønner er vi veldig opptatt av å hele tiden fremme Trygg Trafikk sine retningslinjer, og vi har et tett samarbeid med de. 

I markesføringssammenheng viser vi aldri bilstoler som er rent forovervendte til barn under 4 år.

Fra Babyshop har Marianne Harlem, markedsansvarlig, vennlig tatt seg tid til å svare på de samme spørsmålene som konkurrenten.




Hva gjør butikkene til Babyshop-kjeden for å sette ekstra fokus på viktigheten av å plassere barna bakovervendt i bil nå i juni måned? 
 

 I juni har vi nå bilsikringsdager hvor vi har alle våre butikker med på Trygg Trafikk sin kampanje - samt at vi har gode tilbud på bakovervendt sikring. Det fine plakatmateriellet er satt opp i alle butikkene og kunder som kjøper bilstol får brosjyremateriellet til Trygg Trafikk, i tillegg har vi med en artikkel skrevet av Trygg Trafikk i vårt kampanjemagasin.  
Her er en av butikkselgerne, Karoline Bjerke, på Babyshop Slependen i full sving. Foto: Babyshop

Påvirker denne kampanjen arbeidet deres selgere gjør med å gi informasjon til kunder og ved salg av barneseter resten av året? 


Vi har alltid fokus på bakovervendt sikring til våre kunder. Alle våre ansatte blir godt kurset før de kan begynne å selge bilstoler. I denne opplæringen inngår teori om blant annet hvor mye sikrere det er å bruke bakovervendt for barn. Trygg Trafikk jobber kontinuerlig for å minne forbruker på viktigheten av dette, det gjør vi også... Vi har fokus på høy fagkunnskap hos våre ansatte så våre kunder får best mulig rådgivning og informasjon om riktig sikring av barn i bil – så de små får en trygg start på livet…



Trygg Trafikk sender ut informasjonsmateriell 

 I forkant av den pågående kampanjen forteller Carina Henske, kommunikasjonsrådgiver hos Trygg Trafikk, at butikkene har fått tilsendt plakater og foldere, samt en konkurranseblokk. Trygg Trafikk har oppfordret butikkene til å ha ekstra oppmerksomhet mot salg av bakovervendte seter opp til ca. 4 år og at en slik kampanjeperiode forhåpentligvis gjør at butikkene vil være opptatt av å selge bakovervendte seter selv når kampanjeperioden er over.

Jobber du i barneutstyrsforretning? Hvordan setter dere fokus på bakovervendt sikring i kampanjeperioden og ellers i året?

Forbruker? Hvilke erfaringer har du med veiledning fra butikkansatte ved kjøp av barneseter?

0 kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin