Når et barnesete skal testes for å få den europeiske ECE godkjenningen(alle barneseter som selges på det europeiske markedet må ha denne godkjenningen) måles ikke påkjenningen på barnets nakke ved kollisjon. Dette tiltross for at det i Europa dør to barn i bilulykker hver eneste dag, enda fler blir hardt skadd og den vanligste årsaken er hode- og nakkeskader. I svenske VTIs(Statens väg- och transportforskningsinstitut) Plustest måles påkjenningen på barnets nakke. Testen er frivillig for produsenter av barneseter, men det er krav om at sete må være ECE godkjent før det kan gjennomgå Plustesten. Så langt er det tre barneseter som har oppnådd Plusgodkjenning, forhåpentligvis kommer det fler med tiden(se link til oversikt lenger ned). I Sverige kreves det at barn sitter bakovervendt til de er 4-5 år, pågrunn av dette er hardtskadde og omkomne barn som følge av bilulykker nå nesten ikke eksisterende. Svenskene er faktisk best i verden til å beskytte barna sine i bil.
OBS! NTF* om kombiseter:
Plus Test och kombistolar?
Många kombinationsstolar/vändbara stolar tillåter idag båkåtvänt åkande upp till 25kg. Under förutsättning att stolen enbart används som en bakåtvänd stol tills det att barnet vuxit ur skyddet är detta ett bra alternativ. Kombinationsstolar har dock väldigt liten möjlighet att klara ett Plus Test eftersom plusmärket står som garant för att barnet inte utsätts för livsfarligt höga nackkrafter vid en frontalkollision, så länge du som förälder följt de monteringsanvisningar som medföljer stolen.
- Trygg Trafikk - Plustest en garanti for barnas sikkerhet.
- NTF - Plus Test
- NTF - Hvilke seter har fått Plusgodkjenning?
- NTF - Plus Test - en garanti för barns säkerhet i bilen
Så utrolig bra! Savner T-godkjenninga, så dette er veldig velkomment!
SvarSlettJa, sannsynligvis sa det er
SvarSlett