torsdag 21. august 2008

Et skritt tilbake for bakovervendt sikring

Tusen takk til VG som i de siste to årene stadig har bidratt med informasjon som stiller seg tvilende til bakovervendt sikring. Det er leit! De to legene som er intervjuet denne gangen sier ikke det samme som Tor Einar Calisch, overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus, og Lereim, utdannet lege, viseadministrerende direktør ved Ullevål universitetssykehus, leder av Norsk Trafikkmedisinsk forening og nestleder i FIS' medisinske komité. Disse to har presisert at barna bør sitte bakovervendt så lenge som mulig mens de to legene intervjuet av VG sier:

- Opptil halvannet års alder må barnet sitte med ryggen mot kjøreretningen, og man bør bestrebe seg på dette til barnet er to, til to og et halvt år, hvis det er praktisk mulig, sier Hansen. Næss og Hansen advarer på det sterkeste mot å la barn ta beltet ned fra skuldrene for å sitte på en måte de opplever som mer bekvem. De advarer også mot at barna halvveis ligger i baksetet med bare bukbeltet festet.


Det er faktisk praktisk mulig for ganske mange om man bare er villig til å se etter løsninger! Selvfølgelig er man tryggere om man bruker bilbeltet riktig, men bakovervendt er man enda tryggere. I hverfall om man skal tro på svenske forskere, som er verdensledende på området sikring av barn i bil. De har påpekt viktigheten av bakovervendt sikring opp til 4-årsalder i godt over 25 år.

24 kommentarer:

  1. Takk!
    Jeg fant ikke noe sted på VG-nett hvor jeg kunne kommentere denne artikkelen, og har ikke blogg.
    Men jeg ser du har skrevet mye av det samme som jeg tenkte og jeg håper alle som leser artikkelen i VG også går inn her og får god og nyttig info.

    SvarSlett
  2. Så godt å se at det ikke bare er meg som reagerer på dette :) Takk for støtten, Maria.

    SvarSlett
  3. Veldig bra du skriver om dette! Viktig tema!

    SvarSlett
  4. Du sier akkurat det jeg tenker. All forskning viser at barn bør sitte bakovervendt til de har passert 4.

    SvarSlett
  5. Oppfordrer alle som mener VG burde komme med en artikkel som fokuserer på viktigheten av bakovervendt sikring til å sende de en mail!

    SvarSlett
  6. Det er godt du tar tak i dette nok en gang. Jeg beundrer din innsats!
    Det er trist når slik feilinformering skjer gang på gang.
    Barn bør sitte riktig vei (bakover) til de begynner på skolen synes nå jeg.

    SvarSlett
  7. Jeg vet ikke hva slags biler dere har, men i de jeg har hatt de siste 4 årene er det ikke praktisk mulig å la barnet sitte bakovervendt til det er 4. i ca 2 års alderen er de så lange at de tar for stor skade av å sitte der og en må stoppe så de kan strekke på bena hvert 15 min. Og ja, jeg har hatt stasjonsvogn.

    SvarSlett
  8. Vi har en helt vanlig Golf stv. Fast passasjer i bilen er en gutt på 3-år bakovervendt i et Akta Graco Duologic(95 cm/13kg) og i tillegg har vi avogtil en gjestepassasjer som er en jente på 4-år(ca. 111cm/17 kg) bakovervendt i et Britax Two Way Elite sete.

    Vi har aldri hatt noen problem med benene til barna. Om dere ikke har hatt barna bakovervendt så hvordan kan dere da vite at dere må stoppe hvert kvarter?

    Barn snus ofte fremovervendt fordi foreldre tror bøyde ben er ubehagelig. Les gjerne mer om bøyde ben: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html

    SvarSlett
  9. Til du siste anonyme.
    Lurer på hvilke verden du har oppholdt deg i. Til informasjon så sitter "snart 6 åringen" fremdeles bakovervendt i en helt vanlig normal stasjonsvogn. Dette er praktisk mulig. Ikke klager han heller. Ikke har vi stoppet hvert 15 minutt på vår 300 mil lange kjøretur i sommer. Ikke gjør vi det i det daglige heller. Han sitter helt fint, det samme gjør jeg som sitter i passasjerssetet foran han. Faktisk så har jeg 3! bakovervendte seter i bilen og min mann på 190 er den som kjører bilen.
    Tenker du burde prøve en gang til jeg ;)

    SvarSlett
  10. Svar til anonym over her:
    Vi har hatt helt vanlige biler, og det er fullt mulig å la barna sitte bakovervendt i mange år i dem. Vi må ofre litt av beinplassen foran, men det går helt greit. Det er viktigere at ungene sitter trygt. Barna tar overhodet ikke skade av å sitte med bøyde bein. Hvor har du det fra? Vi har nå en av de mest solgte fleksibilene på markedet, altså ingen diger bil, og 2 åringen har overhodet ingen problemer med å sitte med litt bøy i kneet. Det blir hva du gjør det til, og hvis du vil at det skal være et problem så blir det det. Jeg vil ha plass, og da får jeg det.

    SvarSlett
  11. Svar til anonym over her:
    Vi har hatt helt vanlige biler, og det er fullt mulig å la barna sitte bakovervendt i mange år i dem. Vi må ofre litt av beinplassen foran, men det går helt greit. Det er viktigere at ungene sitter trygt. Barna tar overhodet ikke skade av å sitte med bøyde bein. Hvor har du det fra? Vi har nå en av de mest solgte fleksibilene på markedet, altså ingen diger bil, og 2 åringen har overhodet ingen problemer med å sitte med litt bøy i kneet. Det blir hva du gjør det til, og hvis du vil at det skal være et problem så blir det det. Jeg vil ha plass, og da får jeg det.

    SvarSlett
  12. Hva slags biler har du hatt de fire siste årene anonym?
    Jeg kan garantere deg at om du hadde prøvd nok hadde du funnet et som passet.
    Selv den minste bil har plass.

    SvarSlett
  13. Hehe..
    Jeg har hatt mitt Akta Graco sete bakover i en Nissan Micra...

    Og de som tror barn "tar skade av" å sitte med bøyde ben, bør ta seg noen anatomileksjoner!
    Er det noen som har observert en 3åring i sandkassa noen gang?
    De kan sitte på huk i timer om de vil!
    Faktisk er det den mest naturlige stillingen, se på folk i land uten stoler. De dør heller ikke av å bøye beina...

    SvarSlett
  14. Ang hvor god plass det er til bakovervendte seter i "vanlige" biler:
    Vi har WV Passat, som må være en av Norges mest solgte biler, og vi har ingen verdens problem med å ha vår Britax multitech bakovervendt i den. Det er kjempegod plass både til setet, barnet og passasjeren forann. Vi har også hatt BeSafe Izi Combi X1 i bilen, uten prblemer. Vi har også hatt bakovervendte seter i følgende biler: Volvo V50, Volvo V70, Mitsubishi Outlander og Peugout 206. Den eneste det er litt trangt i, er Peugouten.

    Og uansett, så er det vel viktigere at barnet sitter så trygt som mulig, enn at det har verdens største beinplass?

    Og som noen litt over meg nevner: Det meste går ann, dersom man er innstilt på det!

    SvarSlett
  15. En kommentar til deg som tror det at det er farlig for barnas ben:

    Den som er farlig er påkjenningen barnet får på nakken/hoderegionen ved en frontkollisjon, det kan føre til store skader i verste fall med døden til følge. Benskader er lettere å reparere.

    SvarSlett
  16. Vi har forøvrig også Britax Two Way Elite montert i en Audi A6 og har hatt Duologic bakovervendt bak passasjersetet i en Audi A3(ja, med passasjer foran på ca. 170 cm). Dette er vel også for vanlige biler å regne? A3 er en relativt liten bil.

    SvarSlett
  17. Vi har en Ford Mondeo 95 mod. Det er litt trangt å ha setet bakovervendt bak førersiden, men det går! Det går fint for både sjåfør og hun på 3 og et halvt som sitter der.

    SvarSlett
  18. Vi har også en ford mondeo, småen sitter kjempefint i setet hans og jeg har ikke tenkt å snu ham! De som ikke får plass må prøve igjen!! Det finns svært få GODE NOK unnskyldninger til å ikke ha barna bakovervendt!

    SvarSlett
  19. Noen biler vi har hatt bakovervendt stol i:

    1994 Audi 80 avant
    1998 Audi A4
    1997 BMW 3-serie
    1999 BMW 5-serie
    1994 Chrysler Grand Voyager kombi (trang!)
    1997 Chrysler Grand Voyager kombi (enda trangere!)
    1998 Chrysler Stratus
    1987 Opel Omega
    1995 Opel Omega
    1985 Opel Corsa
    2008 VW Touran
    2007 VW Polo

    Av disse er det BMW 5-serie som byr på best plass.
    Stoler vi har hatt er HTS BeSafe Kid, Akta Graco Cosmic/Cosmic Comfort, Akta Graco DuoLogic, Britax Twoway Elite og Brio Zento.

    Cluet er å finne den riktige stolen for akkurat din bil. :)

    SvarSlett
  20. Her sitter det mest dyrebare bakovervendt,og han skal ingen annen vei før vi er absolutt nødt!!!


    River meg i håret over folk som tar sjangsene på forovervendt jeg.


    -Ansvarlig mamma-

    SvarSlett
  21. Til anonym..
    Vi har følgende bilstoler i følgende biler, og plass har aldri vært et problem:
    Brio Zento i en Golf stv 95 mod.
    Brio Zento i en Passat stv 01 mod.
    Brio Zento i en Opel Meriva 05 mod.
    Besafe iziCombi x1 i alle de overnevnte bilene.
    Nå sitter han i et Britax Multitech - det har vi kun brukt i passaten, men iom at det er nettere enn besafesetet, så antar jeg at det vil bli like god plass i de andre bilene som det var med de andre setene.
    Han er 2 år, normal vekt og lengde, og har sittet i "stort" sete siden han var 10-11 mnd. Nevner for ordens skyld at alle setene har stått bakovervendt, og at de skal fortsette med det til han vokser ut av de.. (runder 25 kg...).

    De gangene jeg har hatt passasjerer i golfen som har syns det har vært trangt i forsetet, har jeg bedt dem om å sette seg bak - har aldri møtt en protest.. mitt barns sikkerhet kommer foran andres komfort.. I passaten eller merivaen har dette aldri vært et problem, da bilene er forskjellige i lengde. Merivaen er kortest, men har bedre plass i forsetet enn golfen pga bilens oppbygging.

    SvarSlett
  22. her skal snuppene sitte bakovervendt til de blir konfirmert!

    SvarSlett
  23. Som svar på anonym

    Vi har hatt besafe combi stolen bakover vendt i peugot 206 og har den nå i 307. Minsten vår er 2,5 år og sitter godt. Slevsagt er bena bøyd, men det er da mine også når jeg sitter i en bil...

    SvarSlett
  24. Godt det var noen som kommenterte denne artikkelen. Ganske utrolig at de sier at det er bare til å snu ved 2,5 år og nærmest antyder at etter det ja da blir det for trangt, gitt.

    Jeg har hatt 4,5 åring bakovervendt i BARE småbiler. Opel Corsa (forrige modell) og Toyota Yaris.
    Klart det går ann?

    SvarSlett

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin